Het avontuur in Spanje is bijna voorbij - Reisverslag uit Alicante, Spanje van Titia Haagsma - WaarBenJij.nu Het avontuur in Spanje is bijna voorbij - Reisverslag uit Alicante, Spanje van Titia Haagsma - WaarBenJij.nu

Het avontuur in Spanje is bijna voorbij

Door: Titia

Blijf op de hoogte en volg Titia

19 December 2007 | Spanje, Alicante

Hola Iedereen:D!

Vier maanden in Spanje, de tijd is echt gevlogen!
Ik heb zoveel geleerd en beleefd.. en nog maar 2 dagen en dan zit het avontuur er al weer op! Maar voordat ik weer naar het koude Nederland vlieg wil ik nog graag m’n laatste verhalen aan jullie vertellen!

Na m'n vorige verhaal begon de echte tentamen periode. Woensdags hebben we onze presentatie over BoConcept voor het vak Retail & Merchandise Management gegeven wat erg goed ging en Mayo, onze lerares was erg tevreden.

Donderdags was er weer een nationale vrije dag in Spanje, namelijk de dag van de Grondwet en de dag dat Heather en ik er toch nog even tussenuit gingen en dat naar Stockholm in Zweden. Na een vier uur durende vlucht kwamen we rond middernacht aan.. de bus gemist dus met alle andere mensen, meeste jeugd op het vliegveld vertoeven. Zelf dachten we tot een uurtje of vier, alleen werd het half 9 voordat we met naar Stockholm city konden reizen! Maar het was het wachten waard, ondanks de regen en de kou.. wat een mooie stad!!
Na wat hebben rondgehangen, zijn we naar een eiland afgereist waar de meeste museums waren, zoals het vasamuseum, een wereldberoemd museum met het oorlogschip Vasa, dat in 1628 op zijn maidentrip is gezonken en dat in de oorspronkelijke stijl is terug gebracht. Daarna zijn we naar Skansen gelopen, het oudste openluchtmuseum ter wereld met het historische Zweden in het klein, erg mooi!

Omdat ik de Ikea “weleens” bezoek in Nederland, kon ik natuurlijk niet naar huis gaan zonder de grootste Ikea van de wereld te bezoeken.. ongelovelijk, 7 verdiepingen, alles in alle kleuren en maten.. ik had alweer veelste veel dingen gezien die ik graag zou willen kopen, maar niks gekocht hoor! Toen we rond 3 uur weer naar buiten liepen was het alweer donker! Zo gek, maar het grootste gedeelte van de dag in deze tijd van het jaar is nu donker. Weer in de stad aangekomen zijn we door het nieuwe gedeelte van Stockholm gelopen en kwamen we een kerstmarkt tegen, zo mooi en zo gezellig.. eindelijk het kerstsfeertje wat we in Alicante niet echt hebben, helaas.
Verder rondgelopen, gegeten en opzoek naar de boot waar we snachts zouden slapen. Daar aangekomen, zag het er erg gezellig uit, en de gastvrouw was erg aardig en bracht ons naar de kamer waar we met nog tien andere mensen moesten slapen. Erg knus maar prima te doen! Heather zei: Ik doe even mn ogen voor tien minuten dichten maar is niet meer wakker geworden tot 7 uur in de morgen.. Ik had nog even met wat Italianen en Fransen gesproken en kon daarna mn ogen ook niet meer openhouden.
Heerlijk geslapen en 's morgens vroeg weer gauw naar de stad en dit keer het oude gedeelte wat erg mooi om te zien was. Terwijl we aan het lopen waren kwamen we twee nederlandse jongens tegen die we even wegwijs hebben gemaakt en zijn daarna zelf naar het vliegveld vertrokken. Het was een korte trip maar zeker de moeite waard! Ik hoop het ooit nog eens in de zomer te zien!
Toen we in Alicante weer aankwamen, zeiden we als eerste: aaah warmte, we zijn weer thuis en zo voelde het eigenlijk ook!

Doordat ik in het vliegtuig toch niet zoveel had kunnen leren, moest ik zondags nog wel even goed bezig! Aan het eind van de dag had ik m’n laatste raport afgerond en was ik klaar voor de laatste presentatie. Dit ging goed, en ik was erg opgelucht dat ik even klaar ben met het geven van presentaties. Dinsdag was de laatste dag om te leren, nog even boodschappen doen voor de laatste keer en terwijl ik in m’n “pyama outfit” terug liep naar ons appartement vroeg de makelaar om de hoek me om een date?!? Hij kon geen een woord engels en mijn spaans is ook erg beperkt, dus helaas voor hem;)! Woensdag moest er heel wat gebeuren, en het tentamen van Human Resources Management ging voor m'n wel goed, nog even twee uren wachten en dan het mondeling examen van the Economy of the EU, dit met m’n favoriete leraar die altijd zegt: My verrrry perrrsonal opinion and Titia’s country, dus geen reden om zenuwachtig te zijn! Het gesprek liep erg leuk, eerst de onderwerpen.. Europa, de regering, alle landen, wat er allemaal gaat gebeuren en toen toch nog even over Nederland, zijn land Belgie en over z’n familie. Na alle onderwerpen was er al weer meer naar een half uur om in plaats van tien minuten. Aan het einde zei hij nog: Ik vind je een geschikte kandidaat voor de Europeese Commissie, dus doe er wat mee! Erg leuk om te horen, want zo kon ik hier het International Business Program zeker goed afsluiten!

’s Avonds hadden we een feestje bij de Duitse leute, en om twee uur gauw naar huis want Heather ging terug naar Amerika. Om vier uur zijn we samen naar het vliegveld vertrokken, “even-doorbijt-afscheid” en daar ging ze! Ik hoop haar in ieder geval zeker nog een keer te zien, dus zeiden we ook niet goodbye!
Rond half 8 was ik weer thuis, nadat een klasgenoot die toevallig ook op het vliegveld was om haar vriendje terug te brengen, me heeft thuisgebracht.. zag ik dat de markt al open was! Erg vroeg en donker, maar ik dacht dan heb ik m’n fruit vast binnen en kan ik nog even een paar uurtjes slapen.
’s Avonds hadden we een feestje naast de Universiteit wat een groot succes moest zijn, maar het viel me een beetje tegen, bijna geen mensen en erg koud! Maar we hebben er toch nog wat leuks van gemaakt!
Vrijdags nog even naar school voor de laatste dingen en daarna naar Roberta voor een afscheidsborrel!
Zaterdag even inpakken voor Milaan, en toch ook al een beetje voor thuis. Ik hoop dat alles gaat passen, m’n handbagage is in ieder geval alweer rond de 15 kilo:). ’s Avonds kwamen er nog een paar meiden langs uit m’n klas om afscheid tenemen onder het genot van een drankje.. en daarna gauw naar bed zodat Jory en ik ’s morgens vroeg naar Milaan in Italie konden vertrekken.

In Milaan aangekomen, vertrokken we met de bus richting de stad, erg mooi en super koud!! Ik denk dat het nog kouder was dan in Zweden. We vonden dat de mensen veel naar ons staarden en van de persoon waarvan je van denkt; die kan me nog wel beroven.. wees ons de weg en zei als laatste: je tas goed bij je houden want voor je het weet ben je het kwijt! Dus dan weet je het wel..
Het hostel gevonden, super aardige mensen, erg netjes en heerlijk ontbijt! Tassen neergezet en daarna naar de stad gelopen. Alles was de hele avond open en het was een groot gekke huis, wat een mensen! Omdat het kersttijd is was alles super mooi verlicht en kregen we weer het mooie kerstgevoel. In de twee uur dat we er rond liepen zijn we elkaar drie keer kwijt geraakt, niet normaal.. net kleine kinderen!.. gelukkig bestaat de telefoon! Ondertussen een heerlijke pizza gegeten en daarna weer terug naar het Hostel! ’s Morgens vroeg werd ik goed uitgerust wakker, alleen was het bij Jory wat anders.. ze was ziek en niet zo’n beetje ook! Toch maar even doorbijten en naar buiten, waar we soms de winkels indoken voor de warmte. Ondertussen zagen we de Duomo een van de grootste rooms-katholieke kathedralen in de wereld. Ze zijn gestart met de bouw in 1400 en waren pas klaar in de 19e eeuw. Daarna zijn we naar het kasteel Via Dante gereist, wat erg mooi om te zien was. Toen we daarna terug liepen langs de Duomo, zagen we Beyonce op de galerij staan. (al is het daar heel normaal) Ze was hier voor het nieuwe geurtje van Armani om te introduceren! Helaas konden we haar niet zo goed zien omdat de Duomo erg hoog is! Toen het na vier uur nog niet erg beter ging met Jory zijn we terug gegaan naar het hostel, waar zij haar bed in dook en ik me dus even moest vermaken. Geen probleem, wat lezen, kaarten, thee maken en toen kwam de “moeder” van het hostel vertellen dat ze eten voor ons had gemaakt! Niet te geloven, zo aardig en heerlijks italiaanse pasta! Later op de avond kwam de eigenaar vertellen dat hij een persoon over het hoofd gezien had en of ik misschien ergens anders kon slapen? Maar waar? Hij zei ja in mijn bed, dan slaap ik wel ergens anders of misschien vind ik nog wel wat! Het werd een super groot bed in de woonkamer, dus helemaal prima.

Dinsdags zijn we weer door Milaan gelopen en na een uur kwamen we in een park terecht, waar we een grote ijsbaan zagen. We keken elkaar aan en zeiden, ja dit gaan we doen!! Dus de schaatsen aan, en gaan! Het was even wennen, maar super.. het was trouwens ook al weer een hele tijd geleden! Daarna zijn we naar de Via Spiga en Napoleon gelopen waar alle beroemde mensen hun inkopen doen, dus een straat vol Prada, Dolce & Gabanna, Gucci en ga zo maar door! Super om daar de mensen te bekijken, en naar binnen telopen wetend dat we niks kunnen kopen. Na een paar uren in de vriestkast te hebben gelopen, zijn we terug naar het hostel gegaan om even op te warmen. Daaraan gekomen werd ons alweer een diner aangeboden, waarschijnlijk mochten ze ons graag en het was heerlijk! Salade, pesto, kip en wijn daarna nog even gepraat met onze nieuwe kamergenoten, 5 jongens uit Maleisie met een brits accent.. weer even wat geleerd en toen naar dromeland. Vandaag zijn we wat later vertrokken maar waren we rond 5 uur weer terug in Alicante, (weer even opwarmen)!
Vanavond zal ik voor de laatste keer met de leukste duitse dames opstap, morgen beginnen met inpakken en nog even de laatste dingen kopen. Daarna nog even borrelen met Petra en dan vrijdag nog even m’n eigen “ere” rondje maken door Alicante voor m’n laatste herrineringen. En aan het eind van de dag voor de laatste keer m’n favoriete spaanse tapas eten. Een goede afsluiter waarmee ik terug kan kijken op een super tijd in Spanje!

Over m'n cijfers gesproken, die kreeg deze week terug en zoals jullie weten heb ik spaans afgerond met een 7. Ik moet eerlijk zeggen dat er niet veel van bij is gebleven en dat ik in plaats van het leren van Spaans, m'n Engels 10x heb verbeterd. Business Consulting heb ik afgerond met een 9,7 Human Resources Management met een 7,7 The Economy of the Eu met een 8,2 en Retail and Merchandise Management met een 9,6 ongelofelijk!

Na vier maanden in Alicante te hebben gewoont heb ik nagedacht over wat ik allemaal ga missen / wat ik niet zal vergeten / en wat het meeste is opgevallen.. en dat zijn nog al wat dingen!
--> Het ongelovelijke mooie weer, het strand, het spaanse eten (tapas), overvolle bus 24, de knapste mannen op de markt, de knapste vrouwen achter de vuilniswagens, gezellige etentjes, T hoe ze me hier noemden, de markt, de siesta, de fiesta, jongens die alleen maar guapaaaa kunnen zeggen, de ongelovelijke grote school, het appartement, de uitstapjes naar andere steden en landen, m’n huisgenootjes Heather en Jory waarmee ik zoveel heb beleefd en natuurlijk alle andere nieuwe mensen met zoveel verschillende nationaliteiten (vooral duitsers, noren en amerikanen) die ik hier heb ontmoet.

Als laatste na dit lange verhaal wil ik iedereen nogmaals heel erg bedanken voor eigenlijk ALLES! Alle telefoontjes, kaartjes, e-mails, smsjes, de reacties op mn site, de visite alles heeft erg veel indruk op me gemaakt en erg geholpen! Ik weet het nog goed.. de eerste twee weken, ik wou zo graag naar huis en het was even doorbijten maar ik heb m’n heimwee overwonnen en ik ben zooooo blij dat ik ben gebleven, dit allemaal heb mee mogen maken en beleven! Zonder jullie had ik het niet zo goed kunnen doen! Ik heb iedereen erg gemist, en zelfs ook hele kleine dingen zoals m'n fiets en de holandse kost.. haha! Daarom ben ik aan de ene kant weer heel blij om naar huis te kunnen... al zal ik mijn leventje hier ook heel erg gaan missen!


Dit is een ervaring die ik NOOIT zal vergeten!!

Nogmaals bedankt..
Voor de laatste keer wacht ik jullie leuke reacties weer af:D!

Tot snel..

Adios,

Besos Titia

  • 19 December 2007 - 22:04

    Amber:

    Wiehoooeee ik ben de eerste!! Al een tijd niks op je site gezet, maar de laatste keer kan ik natuurlijk niet weer verzuimen he.. Klinkt allemaal super pop, maar hoor toch graag ook alle details van je, maar dat doen we zaterdag/zondag ofcourse face-to-face! Geniet nog even pop en tot over 3 nachtjes!!

    Kus, Amber

  • 19 December 2007 - 22:13

    WJK:

    Leave poppie.. wat een lang maar erg leuk verhaal.. Misschien moet je ook alvast een ticket boeken in Januari want het is hier nu ook echt heel erg koud.. de hele midstraat is bevroren.. moeten we volgende week maar gauw gaan kijken.. krijg je daarna een hollandse kost.. Tot zaterdag.. nog drie nachtjes.. dikke kus!!!

  • 19 December 2007 - 22:27

    Reinou:

    Hee pop!
    Ik zou gaan slapen maar zag jouw mailtje waar ik natuurlijk de hele dag al op heb zitten wachten.. bij mij is het officieel al de 20ste dus eigenlijk heb je je niet aan je woord gehouden ;)
    Ik vond het altijd superleuk om je verhalen te lezen en ik ben blij dat je een mooie tijd hebt gehad! En straks weer naar Joure, het koude weer ;) Je moet maar snel een zonnebank opzoeken voor de warmte!
    Ik hoop dat je een leuke avond hebt vanavond en dat je nog lekker kunt genieten van je laatste tapas. Hoe laat vlieg je zaterdag? En word je ook gebracht door vrienden?
    Geniet nog van de laatste dagen en alvast een goede reis!
    Tút rein

  • 19 December 2007 - 22:32

    Groenhof 32:

    Zou net afsluiten,dacht, och ik kijk nog even bij Tiets en daar was weer een mooi verhaal.Volgens mij zeg je te vaak LAATSTE rondje, herinnering, tapas enz. Want je gaat vast nog wel een x terug naar Alicante. En wat een cijfers!!!!!Gefeliciteerd. Oant saterdie.

  • 19 December 2007 - 23:16

    Leonie:

    Geweldig afsluitend verhaal. En wat een geweldige cijfers heb je gehaald! Top! Ik heb het iedere keer leuk gevonden om je verhalen te lezen die je allemaal hebt beleefd.

    Tot in Groningen!

  • 20 December 2007 - 07:06

    Frank:

    Hey tiets,

    Bijna terug dus, jammer en ook weer leuk. Kunnen we weer koffie drinken binnenkort, JOEHOE!! Alleen moet het nog wel even wachten want ik vertrek 4 januari naar Berlijn voor 2 weken.

    Wanneer mogen we je weer op school verwachten? Na de komende tentamenronde of moet je zelf nog wat herkansen?

    En oh ja, t is hier zelfs overdeg rond t vriespunt en 's nachts stevig onder 0. Dus bereid je maar voor. :p

    Tot snel
    Frank

    PS. prettige kerst en een gelukkig nieuwjaar alvast.

  • 20 December 2007 - 09:11

    Lysanne:

    Allereerst gefeliciteerd met je cijfers, echt heel knap van je!! Super. Ben blij dat je nog zulke leuke laatste laatste weekjes hebt gehad... en nu is het alweer voorbij. Time flies... En wij vliegen vanavond ;)
    Pop ik zie je zaterdag! Alvast een goede vlucht en succes bij je laatste afscheid.
    Dikke tut Lysanne

  • 20 December 2007 - 09:41

    Jeannette:

    Hi T (die houden we erin!;-))

    Ien ien wurd: fantástico!Wat hast der een mooie en oan de ciefers te sjen ek nog leerzame tiid hant!:-) Ik sjoch echt út nei olle verhalen diest te vertellen hast!Geniet nog even fan de "letste" twa dagen ien Alicante..ik tink namelijk ek dast dr wol wer 's komst!Pop, hele goeie reis foar sneon en sjoch dei dan!!

    Dikke tút Jean


  • 20 December 2007 - 10:24

    Harmen:

    Hey T,

    Superd dat je zoveel doet, Zweden en Milaan is ook super! Goede cijfers ook, die moet je hier ook maar even halen ;) Ik zie je snel weer!

    Tut H

  • 20 December 2007 - 10:25

    Heit En Mem :

    Hey Titia.
    Wat een belevenissen nog de laatste paar weken een mooie afsluiter voor je en wat de cijfers betreft we zijn super trots op jou.
    Nog een paar dagen en dan kunnen we je weer in de armen sluiten. Wij wensen je een goede reis.
    Tot sneon.

    Dikke tut Heit en Mem

  • 20 December 2007 - 12:47

    Rein En Ria:

    hallo titia
    het zit er inderdaad weer bijna op als je dit leest ben je denk ik al aan het pakken
    ook denk ik dat er een heleboel mensen zijn die blij zijn dat je weer thuis komt
    ik wil je een goede reis toewensen en dat je zelf ook weer blij bent om naar huis te gaan
    wij zien je eerste kerstdag

    doe de groetjes aan alicante van mij ik denk dat ik het nooit meer zie
    ik ben blij dat ik het gezien heb ik vond het erg mooi en gezellig

    doei tot de kerst

    rei en ria

  • 20 December 2007 - 13:55

    Jil:

    Lieve tiets! Wat een verhaal! Jammer genoeg kan ik het nu niet aflezen maar dat ga ik gauw doen! Zie dat je hele goede cijfers hebt gehaald! ToP! You did it girl!! Zie je zondag!!!!!!!!

  • 20 December 2007 - 14:48

    Jaap:

    Mooi verhaal Titia! Goede reis terug en we zullen elkaar binnenkort wel weer eens zien ;)

    Groetjes Jaap

  • 20 December 2007 - 15:18

    Renske:

    Hey Tiets

    Super verhaal weer;) erg goed hoor je cijfers!! de rest van je verhaal lees ik later.
    tot zaterdag

    liefs Renske

  • 20 December 2007 - 18:23

    Tante Anke:

    Hai Tiets, alweer een verhaal vol met leuke dingen. Het wss erg leuk om je zo te volgen. Geweldige cijfers, mag je trots op zijn!!!
    Nou meissie, goede terugreis en tot 2e kerstdag.

  • 21 December 2007 - 14:14

    Sybrig:

    Eindelijk even tijd gehad om jou laatste verhaal nog even te lezen! :D

    Je bent een top wijf haha en do wist wol wer om!

    Nou tot zaterdag @ schiphol XS

  • 21 December 2007 - 19:17

    Janneke:

    hey zus! mooi verhaal,nou zit het er al weer op,je hebt erg goeie cijfers gehaald,je kunt trots op jezelf zijn:D je zal het daar vast gaan missen, dat kan ik me voorstellen, maar wij zijn heel blij dat jij weer naar huis komt:D nou meid oant moan, kan je weer lekker fries praten haha dikke tut dien suske

  • 21 December 2007 - 20:18

    Rob, Janine En Tim:

    Hallo Tiets!

    Tsja zit het er alweer op hè! Maar je hebt in elk geval iets heel moois om op terug te kijken ennuh we gaan je zo langzamerhand ook wel een beetje missen hoor.

    Een hele goede terugreis morgen, veel plezier bij het weerzien van je dierbaren en we hopen elkaar snel weer te zien!

    Hele gezellige kerstdagen en een gezond, liefdevol en succesvol 2008!

    Liefs Rob, Janine en Tim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Alicante

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 December 2007

Het avontuur in Spanje is bijna voorbij

03 December 2007

Dromen over school

19 November 2007

De bergen in en tapas, tapas en tapas

03 November 2007

Alweer 3 weekenden voorbij

19 Oktober 2007

Visite, Visite...
Titia

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1040
Totaal aantal bezoekers 13756

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2007 - 29 Augustus 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: